Interview

Sunflowers Organic Dye Weaving Studioရဲ႕ ခရီးအစ (2015~
အမ်ိဳးသမီးမ်ားအတြက္ မတ္မတ္ရပ္ ပရဟိတကြက္လပ္ျဖည့္ေနသူ
( အိမ္စည္စိုးစံ ေမးျမန္းသည္။ )
တိုင္းရင္းသူတစ္ဦးလို မ်က္ႏွာသြင္ျပင္ႏွင့္ ဆရာမ ျဖဴအိသိမ္းကို ကခ်င္ျပည္နယ္စစ္ေရွာင္စခန္းေတြမွာ မၾကာခဏေတြ႕ရသလို ၿမိဳ႕ေပၚက လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြ၊ တိုင္းရင္း သားလႈပ္ရွားမႈေတြမွာလည္း မၾကာခဏဆိုသလိုေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ ဆရာမရဲ႕ ၃၅-လမ္းအလယ္ဘေလာက္က River Ayeyarwaddy Gallery ျပခန္းမွာ ပန္းခ်ီ ဆရာ အေဟာင္းအသစ္၊ အယုတ္အလတ္၊ အျမတ္မေရြးတို႔ဟာ သူတို႔ရဲ႕ ပန္းခ်ီကားေတြကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ တင္ဆက္ျပသႏိုင္ၾကပါတယ္။ ဒီ့အျပင္ နယ္စပ္ေဒ သေ တြမွာရွိတဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚ ကိုယ္ရပ္ႏိုင္ေအာင္ ရက္ကန္းပညာသင္ၾကားေပးေနတဲ့ Sunflowers Group ရဲ႕ တာဝန္ေတြကိုလည္း ပခံုးေပၚတင္ ထမ္းေဆာင္ေနသူတစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္။ မၾကာေသးမီက ဂ်ာမန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႕ GIZ က ျမန္မာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအေပၚ ဆရာမ ျဖဴအိ သိမ္းရဲ႕ ကူညီလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားအား အသိအမွတ္ျပဳေပးခဲ့တဲ့အေပၚ ဆရာမ ျဖဴအိသိမ္းနဲ႔ ေပၚျပဴလာနယူးစ္က ေမးျမန္းေဖာ္ျပလိုက္ရပါတယ္။
အရင္ဆံုး ဆရာမရတဲ့ဆုအေၾကာင္း ေျပာျပေပးပါ။
အစ္မက ၁၉ ရက္ေန႔က အမ်ိဳးသမီးစြန္႔ ဦးတီထြင္သူမ်ားေန႔ကေပါ့ေနာ္။ GIZ ဆိုတဲ့ အဖြဲ႔ကေပးတဲ့ဆုရတာ။ သူကလူမႈစီးပြားေရးဆိုတာထက္ အမ်ိဳးသမီးစြန္႔ဦး တီထြင္ သူေတြ ေပါ့ေနာ္။ အဲ့ဒီမွာလုပ္ေနတဲ့သူေတြကိုေထာက္ ပံ့ေပးခ်င္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ဆုေပးတာ။ အဲ့ဒီ ဆုကလည္း ေဒၚလာငါးေထာင္၊ ပထမတစ္ေယာက္ပဲ ေရြးဖို႔ရွိတာ။ ေနာက္ႏွစ္ေယာက္ေရြးျဖစ္ေတာ့ အစ္မရယ္ ေနာက္တစ္ေယာက္ရယ္၊ ႏွစ္ေယာက္ဆိုေတာ့ တစ္ေယာက္ကို ေဒၚလာ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာစီရတာေပါ့ေနာ္။
အသစ္လုပ္သြားမယ္ဆိုေတာ့ ဘာေတြမ်ားပါလဲ။
အရင္ကတည္းက Sunflowers Group အေနနဲ႔ ေညာင္ေရႊမွာ စတူဒီယိုလုပ္ဖို႔ရွိပါတယ္။ အခုဒီဆုေငြနဲ႔ ဒါကိုအေကာင္အထည္ေဖာ္သြားမွာပါ။ အစ္မနဲ႔အတူ ေတာင္ႀကီး ရက္ကန္းေက်ာင္းဆင္း မိန္းကေလးသံုးဦးပါမယ္။ ေညာင္ေရႊမွာက ရက္ကန္း႐ံုမရွိဘူး။ သေဘာဝဆိုးေဆး႐ံုမရွိဘူး။ ကြာလတီပစၥည္းလို႔ေျပာရင္ အင္းေလးမွာက နည္း နည္းရွားတယ္။ ေရာင္းေတာ့ ေရာင္းေနၾကတာပဲ။ ကြာလတီကို မထိန္းႏိုင္ၾကေသးဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အဲ့ဒီမွာ ကြာလတီပစၥည္းရယ္၊ သဘာဝဆိုးေဆး႐ံုကို ၾကည့္လို႕ ရ မယ့္စ တူဒီယို၊ ေနာက္ ရက္ကန္းရက္တာေတြကိုလည္း စတူဒီယိုမွာၾကည့္လုိ႔ရေအာင္ လုပ္သြားမွာပါ။
သဘာဝဆိုးေဆးအေၾကာင္းေလးလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။
အဓိကကေတာ့ သဘာဝဆိုးေဆးလို႔ ေျပာရင္ ဓာတုေဆးဝါး မသံုးတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အေရးအႀကီးဆံုးက သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကို ထိန္းသိမ္းရာေရာက္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အ မ်ားႀကီး အသံုးလြန္လို႔မရဘူးေပါ့။ အဓိကကေတာ့ လႊင့္ပစ္မယ့္ပစၥည္းတို႔ ဥပမာၾကက္သြန္နီအခြံ နဲ႔ ဆိုးတာဆိုရင္လည္း ၾကက္သြန္နီအခြံကသံုးၿပီးရင္ အမိႈက္ေတာင္း ထဲေ ရာက္သြားမယ့္ ပစၥည္း။ ေနာက္ၿပီး တညင္းသီးအခြံဆိုလည္း ဒီလိုပဲ ေနာက္ၿပီး အုန္းသီးရဲ႕အခြံ၊ သစ္ပင္ရဲ႕ အေခါက္ဆိုရင္လည္း ခြာေပမယ့္လို႔ ျပန္ထြက္တယ္ေလ။ အ ရြက္ဆိုလည္း ဒီအရြက္က ဒီသစ္ပင္အသက္ရွင္ေနသမွ် ျပန္ထြက္ေနမွာ ပဲ။ ဒီအခါက်ေတာ့ ျဖဳန္းတီးရာ မေရာက္ေတာ့ဘူးေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ္သံုးၿပီးရင္ ျပန္အစားထိုးဖို႔ အေရးႀကီးေသးတာေပါ့။
အစ္မအျမင္ သဘာဝဆုိးေဆးနဲ႔ ဓာတုဆုိးေဆးကြာျခားခ်က္ကိုလည္း ေျပာျပေပးပါလား။
ဓာတုေဗဒဆိုးေဆးက်ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားကေန ဝယ္ရတယ္။ ေနာက္ၿပီး ဒီမွာသံုးတယ္။ ဒါေပမဲ့ တကယ္ေျပာေတာ့ အသံုးျပဳေနတဲ့သူ ေတြမွာေရာ၊ အသံုးျပဳေနတဲ့ ေနရာ မွာေရာ အ ရမ္းအႏၲရာယ္မ်ားတယ္။ ဓာတုဆုိးေဆးဆိုေတာ့ ေနာက္ဆံုး အင္းေလးလို႔ ေျပာရင္ အင္းေလးကန္မွာ ေရျပင္ရွိတယ္။ ဒီေဆးသံုးတယ္ဆိုရင္ ေရအရမ္း သံုးရ တယ္။ အဲဒီအတြက္ ေၾကာင့္ အင္းေလးကန္က အရမ္းသင့္ေတာ္တဲ့ေနရာ။ ဒါေပမဲ့လို႔ အင္းေလးကန္ရဲ႕ အဆိပ္ျဖစ္မႈေနရာမွာ ဓာတ္ေျမၾသဇာအျပင္ အဲဒီဆိုးေဆးေတြ လည္း အမ်ားႀကီးပါတယ္။ ဘာ ျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ရက္ကန္း႐ံုတစ္႐ံု အင္းေလးကန္ထဲမွာ ထိုးတာနဲ႔အမွ် အဲ့ဒီကန္က ပိုၿပီးအဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတယ္။ ဓာတုဆိုးေဆး နဲ႔ ဆိုးတဲ့အရည္ေတြ အကုန္လံုးက ဒီေရထဲကို သြားတာေလ။ ေနာက္ေျမႀကီးမွာ ဒီဓာတုဆိုးေဆးက်ရင္ အဲ့ဒီေျမႀကီးက ေဂဟစနစ္ပ်က္စီးတာေတြအမ်ားႀကီးရွိတယ္။
ကခ်င္ဘက္လည္းသြားေတာ့ အဲဒီဘက္က အေျခအေနေတြကိုလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။
ကခ်င္ေဒသကေတာ့ အခက္အခဲေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ အဲဒီက စစ္ေဘးေရွာင္ ဒုကၡသည္စခန္းေတြကို သြားရင္းနဲ႔မွ ေရာက္တာဆိုေတာ့ခက္ခဲတယ္။ သူတို႔ ေနထိုင္ တဲ့ေနရာမွာလည္း ခက္ခဲတယ္။ အဲ့ဒီအတြက္ေၾကာင့္ သူတို႔နဲ႔အတူတူအလုပ္လုပ္မယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္တာေပါ့ေနာ္။ ေလာေလာဆယ္အထိအိမ္မျပန္ရေသးတဲ့ အခါက်ေတာ့ ဘာအလုပ္လုပ္ေပးရင္ ေကာင္းမလဲ စဥ္းစားတဲ့အခါက်ေတာ့ ရက္ကန္းက သင္တန္းေပးဖို႔လိုတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔က သူတို႔ရဲ႕ေနရာက မခြာခ်င္ဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ နဂိုကတည္းကမွ သူတို႔က အိမ္နဲ႔ခြာၿပီးေနရတာဆိုေတာ့ မိသားစုေတြထဲ မွာ ေသတဲ့သူကေသ။ အေဝးေရာက္ေနတဲ့သူက ေရာက္ေနတဲ့ဟာကိုမွ ရွိတဲ့ဟာကိုဘယ္ေနရာမွ ထပ္မခြာခ်င္ေတာ့ဘူး။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ ရက္ကန္းေက်ာင္းက ေက်ာက္မဲတို႔၊ ျမစ္ႀကီးနားတို႔မွာ ရွိေနတာေတာင္မွ မသြားႏိုင္ၾကဘူး။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ သူတို႔အတြက္ မျဖစ္ျဖ စ္ေအာင္လုပ္မယ္ဆိုၿပီး အဲ့ဒီ accessories လုပ္တာကို သတိရၿပီးသင္တန္းေပးၿပီးထုတ္တာ။ သင္တန္း လည္းေပး၊ ပစၥည္းလည္းထုတ္နဲ႔ လုပ္ခဲ့တာ ႏွစ္ေခါက္ၿပီးသြားၿပီ။ အခု တစ္ေခါက္ပို႔မွာ နဲ႔ဆိုသံုးေခါက္။ ဒီအတြက္လည္း Made in Myanmar ပြဲမွာ ထည့္ျပသြားမွာ။
Made in Myanmar ပြဲေလးလုပ္မယ့္ အေၾကာင္းလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။
ဒီပြဲေလးကေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာရွိတဲ့ လက္မႈပစၥည္း အႏုပညာဆန္ဆန္ေတြၾကည့္ေစခ်င္တဲ့ပြဲေတာ္ပါ။ အဓိကကေတာ့ Made in Myanmar ဆိုတာကို လူေတြ သိေစ ခ်င္တယ္။ ေနာက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အခုလက္ရွိအေျခအေနမွာ လူမႈစီးပြားေရး သီးသန္႔လုပ္တာေတြက ေအာင္ျမင္ေနၿပီေလ။ ဒါေပမဲ့ လူမႈစီးပြားေရးလုပ္ငန္း လုပ္ တဲ့ အ ခါမွာ ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္မွာရွိတဲ့လူမႈ၊ ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္က လူေတြက ကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့ ဒီလက္မႈပညာေလးေတြ၊ ကိုယ္ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ့ ပစၥည္းေလးေတြနဲ႔ ကိုယ္ တိုင္ရပ္တည္ေနတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကို တိုးပြားလာေအာင္ ပိုၿပီးဂ႐ုစိုက္လာၾကတယ္။ အဲ့ဒါကိုလည္း သိေစခ်င္တယ္။ လူမႈစီးပြားေရးလုပ္ငန္းလို႔ ေျပာလို႔ ဒီလုပ္ငန္းေတြကို ကူ ညီတယ္။ ေထာက္ပံ့တယ္ရယ္လို႔ မဟုတ္ေတာ့ဘဲနဲ႔ ဒီလူမႈစီးပြားလုပ္ငန္းလုပ္ေနတဲ့ သူေတြက ကြာလတီမီတဲ့ ပစၥည္းထုတ္ၿပီးေတာ့မွ ကိုယ္တိုင္ေရာင္းၿပီး အဲ့ဒီကေန ကိုယ္တိုင္ရပ္တည္ ႏိုင္တဲ့ဘဝေတြျဖစ္ေအာင္ ေနာက္ဆံုးထုတ္လုပ္တဲ့ သူေတြက တစ္ခ်ိန္မွာ ပိုင္ရွင္ဆိုင္ရွင္ေတြ သူတို႔ကိုယ္တိုင္စီးပြားေရးသမားႀကီးေတြ ျဖစ္ လာေ အာင္လို႔ ဒီေအာက္ေျခအဆင့္ေလးေပါ့ေနာ္။ ဒီကေနစၿပီး က်ယ္ျပန္႔သြားမယ္ဆိုရင္ လူတိုင္း အလုပ္လုပ္ႏိုင္ၿပီး စီးပြားရွာႏိုင္တဲ့ အေျခအေနေရာက္ေအာင္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ လူ မႈစီးပြားေရးေတြကို မိတ္ဆက္ေပးတာပါ။
ဆရာမကို ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေတြမွာလည္း ေတြ႕ေနရပါတယ္။ အဲဒီအေပၚလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။
အစ္မကေတာ့ ဒီလိုပြဲေတာ့ တက္တာမွန္တယ္။ ဒီမွာက လိုအပ္ခ်က္ေတြမ်ားတယ္။ ေျပာင္းလဲေနတဲ့အခ်ိန္ကာလျဖစ္တယ္ေပါ့ေနာ္။ ဆိုေတာ့ လိုအပ္တဲ့ဟာကို လိုအပ္ တဲ့ေန ရာမွာ ဝင္လုပ္တာပါ။ ေနာက္ၿပီး အန္တီေျပာတဲ့စကားလည္းရွိတယ္။ ႏိုင္ငံသားတိုင္းက ဒီကိစၥေတြအားလံုးမွာ ပါဝင္ပတ္သက္မႈရွိရ မယ္ေလ။ ကိုယ္ကလည္း နဂိုက တည္းက ပရဟိတလုပ္တဲ့ ကိစၥေတြမွာ ပါဝင္ခဲ့ရာကေန တစ္ဆင့္ အခုလို ဒီဘက္ေျပာင္းလဲေနတဲ့ကာလ ေတြမွာလည္း လိုအပ္မယ္ထင္တဲ့ဟာေတြကို ဝင္လုပ္တာပါ။ ႀကီး ႀကီးက်ယ္က်ယ္ႀကီးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
အိမ္စည္စိုးစံ ေမးျမန္းသည္။
Popular Myanmar News Journal
2014 November

Comments

Popular posts from this blog

ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရတဲ့အျဖစ္အပ်က္မ်ား(၂)

CSR ႏွင့္ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းအတတ္ပညာ

ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္အပ်က္မ်ား(၁)